שחזור דרכי דמעות (DCR)

ניתוח DCR) Dacryocystorhinostomy) הוא אחד הנפוצים בתחום האוקולופלסטיקה, ומטרתו לטפל בדמעת שמקורה בחסימת דרכי הדמעות התחתונות. במהלך הניתוח מתבצע מעקף בין שק הדמעות, שאליו מגיעות הדמעות שמתנקזות מהעין, ובין חלל האף, כך שהדמעות ״מדלגות״ מעל איזור החסימה בתעלת הדמעות.

ניתוח DCR מיועד לטיפול בחסימה בתעלת הדמעות או בשק הדמעות, על כן הוא אינו מתאים לכל המטופלים שסובלים מדמעת. רק רופא עיניים אוקולופלסטיקאי יכול לבצע הערכה של דרכי הדמעות, לאתר את סיבת הדמעת ולהפנות לטיפול הניתוחי המתאים.

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך כשעה. ישנן שתי גישות אפשריות: האחת חיצונית, וכרוכה ביצירת צלקת קטנה סמוך לזוית העין. השנייה פנימית, מתבצעת דרך האף באמצעות אנדוסקופ, ואינה יוצרת צלקת חיצונית. לכל שיטה יתרונות וחסרונות, ולשתיהן שיעור הצלחה דומה וגבוה. 

בשני המקרים המנתח יוצר פתח קטן בעצם האף, אשר דרכו הוא מקשר בין חלל שק הדמעות ובין חלל האף. בסוף הניתוח נשארת בין העפעפיים צינורית סיליקון קטנה אשר תפקידה לשמור על הפתח שנוצר. הצינורית בקושי נראית כלפי חוץ ולרוב אינה מורגשת, ונותרת במקומה 4-6 חודשים. את הצינורית מוציאים בביקור במרפאה תחת הרדמה מקומית בטיפות – אין צורך בחדר ניתוח או בהרדמה כללית. 

ההחלטה על סוג הניתוח שמתאים למטופל תידון במהלך הבדיקה במרפאה. במקרה של ניתוח דרך האף, לעיתים נדרשת גם הערכה של רופא אא״ג על מנת לאתר מראש הפרעות אנטומיות או אחרות בחלל האף, אשר ניתן לטפל גם בהן במהלך הניתוח. במקרה הצורך, הניתוח יבוצע במשולב עם מומחה אא״ג. 

ניתוח DCR הוא נפוץ מאד, ושיעור ההצלחה בו עולה על 90%. ואולם, כבכל ניתוח גם כאן ייתכנו סיבוכים. קל יותר למנוע את הסיבוכים האלו מאשר לטפל בהם, על כן חשוב לפנות למנתח מיומן שיודע לזהות את גורמי הסיכון מבעוד מועד ולהתייחס אליהם במהלך הניתוח. ד״ר שטיין ידון איתך על הסיכונים השונים בזמן הבדיקה במרפאה, ובהמשך – יבצע תכנון קפדני של הניתוח כדי להימנע מהם ולהגיע לתוצאות מצויינות. 

לרוב, הביקורת הראשונה לאחר הניתוח מתקיימת תוך 7-14 ימים, וכוללת בדיקת עיניים והסרה של התפרים, אם ישנם. ואולם, ד״ר שטיין זמין טלפונית עבור כל המנותחים למקרה של כל בעיה או שאלה, ואם יתעורר צורך ניתן לזמן גם לבדיקה במועד מוקדם יותר. 

היומיים הראשונים לאחר הניתוח מתאפיינים בתחושת גודש באף וסביב העין, כמו כן יתכנו נפיחות ושטפי דם קלים. דימום קל מהנחיר או דימום קל בתוך העין גם יתכנו, וחולפים מעצמם. כאב באיזור הניתוח נשלט על פי רוב במשככי כאבים נפוצים כגון אקמול או אופטלגין. תוך 3-5 ימים התחושה הכללית סביב האף והעין משתפרת משמעותית. בשלב זה אין מניעה לחזור לעבודה משרדית, אולם במקרה של עבודה פיסית או עבודה מול קהל יתכן צורך בחופשה של 10-14 יום. 

לד״ר שטיין נסיון רב באבחון חסימת דרכי דמעות ובניתוחי DCR. המיומנות הגבוהה היא חשובה שכן מדובר בניתוחים מורכבים, והצלחת הניתוח היא חיונית לשיפור איכות החיים של המטופל ולהורדת התחלואה הנלווית

מדריך למנותח

  1. חובה להפסיק נטילת מדללי דם כגון אספירין, קומדין, פלביקס, פרדקסה, אליקוויס וכיו״ב. משך ההפוגה המומלץ תלוי בסוג התרופה, ועומד על 2-10 ימים. יש להיוועץ עם הרופא המטפל כדי לוודא שהפסקת הטיפול אינה מסכנת את המטופל. בנוסף, מומלץ להפסיק נטילת תוספי תזונה לפחות שבוע טרם הניתוח וכן תרופות ממשפחת ה-NSAIDS כולל איבופן, וולטרן ונורופן.
  2. אין להפסיק או לשנות מרכיבים אחרים בטיפול התרופתי
  3. מומלץ להיערך לחופשה של 7-10 ימים, כתלות בסוג העבודה. אמנם, במרבית המקרים ניתן לחזור לעבוד תוך 3-5 ימים, אך במקרים של עבודה מול קהל או עבודה פיסית יתכן צורך בזמן החלמה ממושך יותר.
  4. יש להכין מכתב סיכום רפואי מהרופא המטפל, בדיקות דם, אק״ג (מעל גיל 40) וצילום חזה (מעל גיל 60).
  5. מאחר שלרוב הניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית יש להקפיד על צום במשך שמונה שעות טרם הניתוח. ניתן לשתות מים צלולים בלבד עד שעתיים לפני הניתוח. 
  6. יש להימנע מאיפור ומהרכבת עדשות מגע בעת ההגעה לחדר הניתוח 
  7. מומלץ להגיע ביום הניתוח עם מלווה. אמנם העיניים אינן חבושות לאחר הניתוח אולם העפעפיים עשויים להרגיש כבדים והראייה מטושטשת ממשחה ומדמעות.

ד״ר שטיין ייפגש איתך, יסביר על מהלך הניתוח, ויחתים אותך על טופס הסכמה לביצוע הניתוח. לפי הצורך ינתן טיפול בכדור הרגעה קצר טווח. 

  1. במרבית המקרים ניתן להשתחרר הביתה שעות ספורות לאחר הניתוח, כתלות בהתאוששות מההרדמה הכללית. במקרה הצורך יש אפשרות לאשפוז לילה.
  2. הטיפול כולל קומפרסים קרים, טיפות עיניים וספריי לאף. במקרה של ניתוח בגישה חיצונית יתווסף גם טיפול במשחה לפצע הניתוחי. בקומפרסים יש לטפל במשך יומיים – אפשר להשתמש באריזה של ירקות קפואים כגון אפונה או להעביר את האפונים לשקיות ניילון קטנות. בכל מקרה יש להניח מגבת דקה או פד גזה בין השקית לבין העין. הקומפרסים מונחים למשך זמן של כעשרים דקות כל פעם, לאחר מכן ניתן להחזירם למקפיא לקירור מחדש למשך כשעתיים. הטיפול בטיפות ובמשחה נמשך כשבועיים, ובספריי – כחודש.
  3. יש להימנע ממאכלים חמים או שתייה חמה במשך 48 שעות לאחר הניתוח, כמו כן מומלץ להימנע מקינוח אף במשך שבועיים לפחות.
  4. ניתן לרחוץ את הפנים במים חמימים-פושרים כבר למחרת הניתוח
  5. נפיחות של העפעפיים, שטפי דם, טשטוש ראייה קל, גודש באף– כל אלה תופעות לוואי נפוצות במהלך תהליך ההחלמה, אשר חולפות תוך 1-2 שבועות. כאב סמוך לזווית העין הוא נפוץ, ניתן לטפל במשככי כאבים כגון אקמול או אופטלגין. יש ליצור קשר עם המנתח במקרה של כאב עז באיזור הניתוח או בראש, נפיחות שגדלה וחורגת מאיזור העפעפיים, דימום חזק מהאף או מהעין, או ירידה בראייה.
  6. מומלץ לנוח ב-3-4 הימים הראשונים לאחר ניתוח. בזמן שכיבה, במנוחה או בשינה, יש לשמור על תנוחה של ראש מורם – אם בהטיית המיטה או באמצעות שתי כריות. 
  7. יש להימנע מהרמת משאות כבדים, רכינה קדימה, פעילות גופנית מאומצת או בישול עם חום ישיר או טיגון במשך שבועיים. גם איפור ושימוש בעדשות מגע יש לדחות בשבועיים לפחות. שחייה בים או בבריכה אינן מומלצות בחודש הראשון לאחר הניתוח על מנת למנוע זיהום. יש להימנע משפשוף של העין עד הוצאת הצינורית, כעבור מספר חודשים.
  8. במרבית המקרים ניתן לחזור לעבודה תוך כשבוע, ואולם במקרה של עבודה פיסית יתכן צורך בחופשת מחלה של עד 2-3 שבועות.  
  9. פגישת מעקב במרפאה תתבצע תוך 7-14 יום. הפגישה תכלול לרוב הסרה של התפרים והנחיות להמשך טיפול. פגישות נוספות יתקיימו כעבור חודש מהניתוח, ובהמשך כעבור 3-4 חודשים לצורך הוצאת הצינורית. 
  10. במקרה שהצינורית נשלפת ממקומה ונראית כלולאה בזוית העין אין צורך להיבהל – ניתן להצמיד אותה לאף עם פלסטר וליצור קשר עם הרופא המנתח. לאחר בדיקה יוחלט אם למשוך את הצינורית חזרה למקומה או להוציאה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​