בוטוליניום טוקסין (בוטוקס)

הבוטוליניום הוא חיידק שמצוי באופן טבעי בטבע, ומייצר טוקסין (רעלן) שגורם לשיתוק שרירים. בחשיפה בלתי מבוקרת, טוקסין הבוטולינום עלול לגרום להרעלה קשה ומסוכנת, אולם בשימוש מושכל ניתן לרתום אותו לצרכינו. הרעלן מצוי בשימוש רפואי מזה עשרות שנים, בהתחלה כטיפול בפזילה אולם ברבות השנים החל לשמש גם להפרעות נוירולוגיות, הפרעות שרירים והזעת יתר. במקביל, עם גילוי יתרונותיו בתחום האסתטי, הפך הטיפול בבוטוליניום טוקסין לאחד היסודות בטיפול הקוסמטי, בעיקר בפנים אולם גם באיזורי גוף אחרים. 

הטוקסין פעיל בקצות העצבים, שם הוא חוסם את ההולכה העצבית מלהגיע לאיזור היעד על ידי מניעה של הפרשה של חומר כימי שמשמש כשליח (נוירוטרנסמיטור). בהיעדר שליח, ההולכה העצבית נעצרת ולא מגיעה ליעדה. כך, אם העצב אמור היה לגרום להפרשה של זיעה מבלוטת זיעה, הטוקסין מונע הזעה. באופן זהה, אם העצב אמור היה לגרום לתנועה של שרירים בפנים, הטוקסין מונע או מפחית את כיווץ השרירים, וכך גם מפחית הופעה של קמטים. לפיכך, הטוקסין יעיל בעיקר לטיפול בקמטי הבעה – קמטים שנראים כאשר אנחנו מניעים את שרירי הפנים, ולא קמטים אשר נראים באופן קבוע בפנים, גם במנוחה. חשוב לזכור – בניגוד לחומרי מילוי, הבוטוקס אינו מוסיף כל נפח לפנים ותרומתו לעיצוב קווי המתאר או המאפיינים של הפנים היא יחסית מזערית, אולם שימוש נכון בו מביא לשיפור משמעותי בנראות ובחיוניות.

פעילות הטוקסין מגיעה לשיא 7-14 יום מזמן ההזרקה, ומתחילה לרדת לאחר 8-10 שבועות. מקובל לחדש את הטיפול מדי שלושה חודשים על מנת לשמור על האפקט הרצוי, אולם יש מקרים בהם ניתן לרווח יותר את הטיפולים.

לעת עתה ישנם שלושה תכשירים של בוטולינום טוקסין שמצויים בשימוש בארץ. הידוע מכולם הוא הבוטוקס, מלבדו ישנו גם דיספורט, והחדש מכולם – קסאומין. בשלושת הסוגים, החומר הפעיל (הטוקסין עצמו) הוא זהה, והשוני הוא בחומרים שנלווים אליו. אין הבדל משמעותי בהשפעה של התכשירים השונים, אולם כן ישנם מאפיינים ספציפיים שניתן לרתום לטובת המטופל. כמו כן, ניתן לעבור בין חומר אחד לאחר אם ההשפעה נחלשת.

בהתוייה אסתטית, הטיפול הנפוץ ביותר כולל שלושה איזורים בשליש העליון של הפנים – בצידי העיניים (crow's feet), בין הגבות (גלבלה), ובמצח. נפוצים פחות אך מקובלים הם טיפולים באיזור קו הלסת, סביב הפה, טיפול לחיוך חושף חניכיים (gummy smile), וכן הזרקות בסנטר ובצוואר.
ניתן להזריק גם באיזורים אחרים בפנים או בגוף, בין אם בהתוויה אסתטית או תפקודית.

הדעה המקובלת היא שכדאי להתחיל להזריק מוקדם. הסיבה היא שקמטי ההבעה, אשר בהתחלה נראים רק בעת הנעת שרירי הפנים, הופכים עם הזמן להיות עמוקים יותר ולכן קבועים. כאשר הקמטים הופכים לקבועים, הזרקת בוטולינום טוקסין כבר פחות יעילה לטיפול בהם. על כן כדאי להזריק לפני שהקמטים הופכים לקבועים, בדרך כלל סביב גיל 35. לעיתים ישנם מטופלים אצלם שרירי ההבעה חזקים במיוחד, ויכולים להנות מהזרקה גם בגילאים מוקדמים יותר.

ההזרקה אסורה במהלך הריון והנקה, כמו כן במחלות עצב-שריר מסויימות, ומחלות עור מסויימות. בנוסף ההזרקה אסורה במקרי אלרגיה לחומר המוזרק.

בוודאי. גברים נהנים מהשפעת ההזרקה בדיוק כמו נשים. יתרה מכך, שרירי הפנים אצל גברים נוטים להיות חזקים יותר והקמטים גדולים ועמוקים יותר מאשר אצל נשים. על כן הזרקה אפקטיבית אצל גברים נושאת בדרך כלל תוצאה מצויינת.

לפני ההזרקה, ד״ר שטיין מבצע הערכה של הפנים ומחליט על נקודות ההזרקה והמינונים הנדרשים על מנת לספק את התוצאה הטובה ביותר. לעיתים איזור ההזרקה נמרח בחומר אלחוש מקומי אולם זה לא הכרחי. הזרקת הטוקסין נעשית לפי יחידות הזרקה ולא נפח (כפי שמוזרקים חומרי מילוי למשל), כאשר מאד חשוב לשמור על איזון בין איזורי ההזרקה השונים. חוסר איזון יביא להפרה של ההרמוניה בין איזורים אנטומיים בפנים ולתוצאה אסתטית לא טובה.
ההזרקה עצמה נמשכת דקות בודדות וכרוכה בדקירות וצריבות שהן נסבלות. כמקובל, ד״ר שטיין מזמין את המטופל/ת כעבור כשבועיים להערכה חוזרת, ולפי הצורך מוזרק חומר נוסף – לרוב מדובר ב״טאץ׳ אפ״ קטן בלבד.

בשעה שלאחר ההזרקה ישנן בליטות תת עוריות עגולות באיזורי ההזרקה, שנספגות בהדרגה. אין כאב. במהלך ארבע השעות לאחר ההזרקה יש להימנע משפשוף או עיסוי של איזורי ההזרקה, מקלחת חמה, שכיבה על הפנים או רכינה קדימה. אין מניעה ממגע בפנים, מריחת קרם או הנעה של שרירי הפנים. ניתן לחזור לפעילות גופנית קלה כארבע שעות לאחר ההזרקה, אך יש להימנע מפעילות מאומצת במשך 24 שעות.

הזרקת בוטוקס, בכל איזור שהוא, היא בטוחה ביותר, אולם לא חפה מסיכונים. כבכל הזרקה של חומר לגוף קיים סיכון לתגובה אלרגית, אולם ככלל הוא מאד נמוך, וכן יש סיכוי לשטף דם תת עורי קטן. בהזרקה סמוך לעין קיים סיכון להשפעה של החומר על השרירים שמניעים את העין (שעלולה לגרום לפזילה וכפל ראייה) או על השרירים שמרימים את העפעף העליון (שעלולה לגרום לצניחת עפעף – פטוזיס). תמיד קיים סיכון לאסימטריה או לתוצאה אסתטית לא רצויה. חשוב לזכור שהשפעת ההזרקה הינה זמנית וחולפת – גם אם גרמה לתופעת לוואי לא רצויה, היא צפויה לחלוף תוך 4-8 שבועות.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​