הפרעות במנח העפעף – אקטרופיון / אנטרופיון

מהו אקטרופיון? מהו אנטרופיון?

אקטרופיון הוא מצב בו שולי העפעף פונים כלפי חוץ. הוא יכול להופיע בדרגות חומרה שונות, כאשר התלונות הנפוצות קשורות לאי נוחות בעיניים, אודם וריבוי דמעות. 
אנטרופיון הוא מצב בו העפעף פונה כלפי פנים, כך שהריסים באים במגע עם משטח העין. אנטרופיון גורם לאי נוחות משמעותית בעין עד כדי כאב ממשי, אודם בעין, נפיחות בעפעפיים וריבוי דמעות.
מלבד ההפרעה לתפקוד העין ותחושת כאב או אי נוחות, אקטרופיון ואנטרופיון מלווים בדרך כלל בהפרעה אסתטית שכן הם גורמים לשינוי במראה העפעף והעין. שני המצבים קורים כמעט תמיד בעפעף התחתון, ובמקרים רבים מלווים בשינויים אחרים סביב העיניים כגון עודף עור בעפעף עליון או תחתון, בליטה של כריות השומן בעפעפיים, פטוזיס (צניחת עפעפיים), וצניחת גבות.

הסיבה הנפוצה היא חולשה ורפיון של העפעף והיעדר איזון בין השרירים שתומכים בו, אשר שכיחים יותר בגיל מבוגר. ניתן לדמות את העפעף התחתון לרשת במגרש טניס, שכאשר היא מתוחה היא עומדת זקופה וניצבת, אולם כאשר היא אינה מתוחה היא פונה לאחד מצידי המגרש. באופן דומה, כאשר העפעף מאבד את האלסטיות שלו ונהיה רפוי, חוסר איזון בין השרירים שמייצבים אותו גורם לו לנטות פנימה (ואז נגרם אנטרופיון) או החוצה (אקטרופיון).
לעיתים, מצבים אחרים כגון שיתוק, פציעה או מחלות שונות של העין והעפעפיים עלולים לגרום לאנטרופיון או אקטרופיון ולהופיע גם בגיל צעיר, במקרים נדירים אף בלידה.

הטיפול הראשוני הוא סיכוך של העין באמצעות משחה או טיפות. לעיתים ניתן להקל על התסמינים על ידי עדשת מגע טיפולית להגנה על הקרנית או בפלסטר על מנת לשפר את מנח העפעף, אולם אלה טיפולים זמניים שיעילותם מוגבלת לזמן קצר. שני המצבים ניתנים לתיקון אך ורק על ידי ניתוח.

במקרים קלים מאד ניתן להמשיך בטיפול שמרני שכולל סיכוך של העיניים ומעקב סדיר. ברוב המקרים יש לנתח בהקדם, על אף שלא מדובר בפעולה דחופה. במהלך הבדיקה במרפאה ד״ר שטיין יעריך את חומרת המצב, לפיו ייקבע מועד הניתוח.

תיקון אקטרופיון או אנטרופיון הוא פעולה כירורגית רפואית שמוכרת הן על ידי קופות החולים והן על ידי חברות הביטוח. פעולות אחרות בעפעף התחתון כגון כריתת השומן העודף ועיצוב עודפי העור נחשבות כבר כקוסמטיות ועל כן אינן מכוסות בביטוחים השונים.

הניתוח מתבצע לרוב תחת הרדמה מקומית, לעיתים בתוספת טשטוש, בעין אחת או בשתי העיניים, ונמשך כשעה. הזרקת ההרדמה המקומית היא לא נעימה אך קצרה, ולאחריה המנותח אינו חש כאב. לאחר ניקוי יסודי של איזור העיניים, המטופל מכוסה בסדין סטרילי אשר מותיר רק את המחצית העליונה של הפנים חשופה. החתך הניתוחי הוא צמוד לזוית העין הצדדית, ולעיתים גם לאורך העפעף מצידו הפנימי. העיניים יכולות להישאר עצומות משך רוב הניתוח, והצוות קשוב כל הזמן לצרכי המטופל. הניתוח מסתיים בתפירה של הפצע הניתוחי, והמנותח משוחרר לרוב לביתו תוך זמן קצר. התפרים לרוב נמסים מאליהם, אולם במקרים מסויימים יש להסירם תוך 7-14 יום במהלך הביקורת במרפאה.

ניתוחי אקטרופיון ואנטרופיון הם נפוצים מאד וכמעט תמיד מסתיימים בתוצאות מצויינות מבחינה קוסמטית ותפקודית. שיעור הסיבוכים הוא מזערי והטיפול בהם יעיל ופשוט. ד״ר שטיין ידון איתך על הסיכונים השונים בזמן הבדיקה במרפאה, ובהמשך – יבצע תכנון קפדני של הניתוח כדי להימנע מהם ולהגיע לתוצאות מצויינות.

לרוב, הביקורת הראשונה לאחר הניתוח מתקיימת תוך 7-14 ימים, וכוללת בדיקת עיניים והסרה של התפרים אם יש בכך צורך. ואולם, ד״ר שטיין זמין טלפונית עבור כל המנותחים למקרה של כל בעיה או שאלה, ואם יתעורר צורך ניתן לזמן גם לבדיקה במועד מוקדם יותר.

ניתוחי אנטרופיון ואקטרופיון מתאפיינים בהחלמה קלה ומהירה. יתכנו נפיחות ושטפי דם לא משמעותיים, תחושת כובד וטשטוש ראייה קל מדמעות וממשחה. יתכנו כאב ואי נוחות בזווית העין, אולם אלה חולפים כעבור מספר ימים. ניתן להשתמש במשככי כאבים שגרתיים. לרוב ניתן לחזור לתפקוד כמעט מלא תוך שבוע.

צלקת היא תוצאה בלתי נמנעת של כל מקרה של חתך בעור. ואולם, העפעפיים מתאפיינים ביכולת ריפוי מצויינת, והפצעים הניתוחיים נוטים להחלים היטב עם סימן מינימלי. בכל מקרה, החתך הניתוחי אשר ממוקם סמוך לזוית העין הוא קטן מאד.

ד״ר שטיין הוא בעל נסיון רב באבחון ובטיפול בהפרעות במנח העפעף. בין אם מדובר בניתוח לתיקון אקטרופיון או אנטרופיון, התוצאות המתקבלות הן, על פי רוב, מצויינות מבחינה אסתטית ותפקודית, ושביעות הרצון של המטופלים גבוהה מאד.

הנחיות לקראת ניתוח תיקון אקטרופיון / אנטרופיון – מדריך למנותח

  1. יש להכין מכתב סיכום רפואי מהרופא המטפל
  2. לניתוח בטשטוש או בהרדמה כללית:
    יש להכין גם בדיקות דם – ספירה וכימיה, אק״ג (מעל גיל 40, כמו כן במקרי מחלות לב וריאה) וצילום חזה (מעל גיל 60, כמו כן במעשנים וסובלים ממחלות ריאה או ממאירות)
    אין לאכול במשך שמונה שעות טרם הניתוח – כולל מסטיקים וסוכריות. ניתן לשתות מים צלולים בלבד עד שעתיים לפני הניתוח.
  3. לניתוח בהרדמה מקומית אין צורך להגיע לניתוח בצום, אולם מומלץ להימנע מארוחה כבדה או משקאות אלכוהוליים לפני הניתוח.
  4. חובה להפסיק נטילת מדללי דם כגון אספירין, קומדין, פלביקס, פרדקסה, אליקוויס וכדומה, בהתאם להנחיות שניתנו במרפאה. יש להיוועץ עם הרופא המטפל כדי לוודא שהפסקת הטיפול אינה מסוכנת. בנוסף, מומלץ להפסיק נטילת תוספי תזונה לפחות שבוע טרם הניתוח וכן תרופות ממשפחת ה-NSAIDS כולל איבופן, וולטרן ונורופן.
  5. אין להפסיק או לשנות מרכיבים אחרים בטיפול התרופתי
  6. מומלץ להפסיק עישון כחודש לפני הניתוח
  7. מומלץ להיערך לחופשת מחלה של 7-14 ימים, כתלות בסוג העבודה. לרוב ניתן לחזור לעבוד תוך 5-7 ימים, אך במקרים של עבודה מול קהל או עבודה פיזית ייתכן צורך בחופשה ארוכה יותר.
  8. יש להימנע מאיפור ומהרכבת עדשות מגע בעת ההגעה לחדר הניתוח
  9. יש להגיע ביום הניתוח עם מלווה. העיניים אינן חבושות לאחר הניתוח אולם העפעפיים עשויים להרגיש כבדים והראייה מטושטשת ממשחה ומדמעות.

ד״ר שטיין ייפגש איתך, יסביר על מהלך הניתוח, ויחתים אותך על טופס הסכמה לביצוע הניתוח. לאחר מכן יתבצע סימון של איזור הניתוח על גבי העפעף. לפי הצורך ינתן טיפול בתרופות הרגעה בכדור או בסירופ.

  1. במרבית המקרים ניתן להשתחרר הביתה זמן קצר לאחר הניתוח
  2. הטיפול כולל קומפרסים קרים, משחה וטיפות. בקומפרסים יש לטפל במשך יומיים – אפשר להשתמש באריזה של ירקות קפואים כגון אפונה או להעביר את האפונים לשקיות ניילון קטנות. בכל מקרה יש להניח מגבת דקה או פד גזה בין השקית לבין העיניים. הקומפרסים מונחים למשך זמן של כ-20-30 דקות, לאחר מכן ניתן להחזירם למקפיא לקירור מחדש למשך כשעה. במשחה ובטיפות יש לטפל עד מועד הביקורת, לפי ההנחיות. את המשחה יש למרוח בשכבה דקה על פני הפצע הניתוחי – אין סכנה בכניסת משחה לתוך העין אך לרוב גם אין בזה צורך, אלא במקרים נבחרים.
  3. נפיחות של העפעפיים, שטפי דם, תחושת כבדות, טשטוש ראייה קל – כל אלה תופעות לוואי נפוצות במהלך תהליך ההחלמה, אשר חולפות בחלקן הגדול תוך שבועיים. כאב אינו נפוץ במהלך ההחלמה. יש ליצור קשר עם המנתח במקרה של כאב סביב העין או בעין עצמה, נפיחות שגדלה וחורגת מאיזור העפעפיים, או ירידה משמעותית בראייה.
  4. ניתן לרחוץ את העיניים בעדינות במים חמימים ובסבון 48 שעות לאחר הניתוח
  5. מומלץ לנוח ב-3-4 הימים הראשונים לאחר ניתוח. בזמן שכיבה, במנוחה או בשינה, יש לשמור על תנוחה של ראש מורם – אם בהטיית המיטה או באמצעות שתי כריות.
  6. יש להימנע מהרמת משאות כבדים, רכינה קדימה, פעילות גופנית מאומצת או בישול עם חום ישיר או טיגון במשך שבועיים. גם איפור ושימוש בעדשות מגע יש לדחות בשבועיים לפחות.
  7. לרוב ניתן לחזור לפעילות גופנית מתונה (הליכה, למשל) כשבועיים לאחר הניתוח, פעילות מאומצת יותר 3-4 שבועות לאחר הניתוח. שחייה בים או בבריכה אינן מומלצות בחודש הראשון על מנת למנוע זיהום.
  8. פגישת מעקב במרפאה תתבצע תוך 7-10 ימים. הפגישה תכלול לרוב הסרה של התפרים והנחיות להמשך טיפול.
  9. מומלץ לא לעשן במשך חודש לפחות לאחר הניתוח
  10. מומלץ להימנע מחשיפה לשמש בחצי השנה שלאחר הניתוח – יש להשתמש בקרם הגנה, משקפי שמש וכובע. ניתן לשפר את מראה הפצע הניתוחי על ידי שימוש במשחות על בסיס סיליקון כגון סקארלס או קלוקוט החל מחודש לאחר הניתוח. המשחות זמינות לקנייה בבית מרקחת ללא צורך במרשם רופא.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​