נגעים וגידולים בעפעפיים

נגעים וגידולים בעפעפיים הם נפוצים מאד – רובם שפירים ומפריעים רק מבחינה קוסמטית. עם זאת, חשוב לבצע הערכה של כל נגע על ידי רופא עיניים מומחה בתחום על מנת לשלול אפשרות של גידול ממאיר. ד״ר שטיין הוא בעל נסיון רב באבחון של גידולים שונים בעפעפיים, הסרה ושחזור. תוך כדי פגישת האבחון ניתן לשער בסבירות גבוהה יחסית מהו טיבו של הגידול.

ככלל, נגעים אשר קיימים שנים רבות ללא שינוי בצורה או בגודל, לרוב אינם מסוכנים, אבל לעיתים יתכנו שינויים אשר עין בלתי מנוסה תתקשה להבחין בהם. בפרט, יש לחשוד בנגעים חדשים, נגעים שגדלו לאחרונה, נגעים מכוייבים וכן פצעים שאינם חולפים במשך שבועות או יותר. מומלץ לפנות לרופא עיניים, ועדיף מומחה אוקולופלסטיקאי או מומחה באונקולוגיה של העין.

רופא מומחה בתחום יכול לשער בסבירות גבוהה מהו טיבו של הנגע, אולם אבחנה סופית יכולה להתקבל לרוב רק לאחר ביופסיה.

כאמור, מרבית הנגעים בעפעפיים הם שפירים, וניתן להסתפק במעקב בלבד. נגעים שמפריעים מבחינה קוסמטית או תפקודית מומלץ להסיר בשלמות, ולשלוח לבדיקה פתולוגית כדי לוודא שהם אכן שפירים.

כבכל גידול ממאיר, זיהוי מוקדם וטיפול הם קריטיים לשמירת מבנה העפעפיים ותפקודם ולעיתים גם מצילים חיים. נגעים חשודים כממאירים נכרתים בשלמותם, אם ניתן, ואם לא – נלקחת דגימה ונשלחת לבדיקה. אם הנגע נמצא ממאיר, הטיפול הוא בהתאם לסוג ולמאפיינים.
מרבית (>95%) הגידולים הממאירים הם מסוג BCC (Basal Cell Carcinoma) ו-SCC (Squamous Cell Carcinoma) אשר מופיעים לרוב אצל בעלי עור בהיר כתוצאה מחשיפה ממושכת לקרינת שמש, או במטופלים לאחר השתלות הנוטלים תרופות לדיכוי מערכת החיסון. גידולים אלה מתפשטים וגורמים לנזק מקומי אולם רק לעיתים שולחים גרורות למקומות מרוחקים. מאידך, חדירה של הגידול לעומק העפעפיים וארובת העין הוא הרסני ועלול לגרום לנזק משני לעין ולראייה. הטיפול במרבית הנגעים האלה הוא כריתה מלאה עם בקרה פתולוגית כדי לוודא שלא נותרה רקמת גידול בעפעפיים. לאחר מכן מתבצע שחזור של העפעף על מנת לשקם אותו מבחינה קוסמטית ותיפקודית.
במיעוט המקרים ניתן למצוא בעפעפיים גידולים מסכני חיים אשר עלולים להתפשט ולשלוח גרורות מרוחקות, כגון מלנומה או Sebaceous Cell Carcinoma. במקרים אלה נדרשים הערכה מקיפה יותר, וטיפולים משולבים מקומיים וסיסטמיים, אשר מתבצעים במרכזים אונקולוגיים.

במקרה של הסרת נגע שפיר, האיזור לרוב מחלים ללא סימן או עם צלקת מינימלית שמטשטשת עם הזמן. לאחר הסרת גידול ממאיר נותר איזור של חסר רקמה בעפעף, אשר ניתן לסגור אותו באמצעות טכניקות מיוחדות לשחזור העפעף. מדובר בניתוחים מורכבים שמבוצעים על ידי אוקולופלסטיקאים מומחים ומשלבים טכניקות מתחום הרפואה הפלסטית כגון מתלים ושתלים. התוצאות הן על פי רוב מצויינות מבחינת מראה העפעפיים ותפקודם, אך יש להביא בחשבון כי צלקת ניתוחית היא בלתי נמנעת במקרים אלה.

תמיד קיים סיכון לחזרה של נגעים בעפעפיים לאחר הסרתם, על כן מומלץ להמשיך מעקב אצל רופא עיניים גם לאחר הניתוח, במיוחד בגידולים ממאירים. במקרה של חזרת הנגע או הגידול יש לבצע הערכה ולטפל שוב בכריתה חלקית או מלאה ובאמצעים נוספים לפי סוג הנגע.

ד״ר שטיין אבחן וטיפל במאות רבות של נגעים בעפעפיים, חלקם ממאירים וכרוכים בשחזורים מורכבים של העפעפיים. המיומנות הגבוהה מתבטאת בשיעור מזערי של הישנות הגידול, ובתוצאות מצויינות מבחינה אסתטית ותפקודית כאחד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​