הרמת עפעפיים עליונים (בלפרופלסטיה עליונה)

מהו ניתוח בלפרופלסטיה?

בלפרופלסטיה הוא אחד הניתוחים הנפוצים ביותר באיזור העיניים והפנים. במקרה של עפעפיים עליונים, הניתוח מתמקד בהסרה של עור עודף וכן שומן בולט. בידיים של מנתח מיומן, מתקבל מראה צעיר וחיוני יותר תוך הבלטת קווי המתאר הטבעיים של העיניים. לעיתים רצוי לשלב בלפרופלסטיה בעפעפיים עליונים יחד עם ניתוחים אחרים כגון תיקון פטוזיס (צניחת עפעפיים), הרמת גבות או בלפרופלסטיה בעפעפיים תחתונים.

עם תהליך ההתבגרות, עור העפעפיים מתארך ונהיה רפוי. יחד עם חולשה של השרירים שתומכים בעפעף, נוצרים עודפי עור וקמטים אשר מקנים מראה עייף ולא חיוני. במקביל, כריות השומן בעפעפיים גדלות והופכות לבולטות, וגורמות למראה אופייני. ככל שהמצב מתקדם, יכולים להיגרם תחושת כובד וכן צמצום של שדה הראייה.
הצטברות עודף עור ובלט של שומן בעפעף עליון הם נפוצים בגיל מתקדם אולם יש שסובלים מהם כבר לפני גיל 40. אפשר לשקול לבצע את הניתוח מטעמים קוסמטיים ו/או תפקודיים: במקרים קלים ההפרעה היא קוסמטית בלבד, אולם במקרים מתקדמים ההפרעה היא אסתטית ותפקודית יחד.
חשוב לציין, הניתוח אינו מטפל בקמטים בצידי העין ואינו מתקן גבות צנוחות – אלה מחייבים פעולות אחרות כגון ניתוח הרמת גבות או הזרקת בוטוליניום טוקסין או חומרי מילוי. כמו כן, הניתוח אינו משפר את חדות הראייה.

במקרים בהם ישנה הפרעה לתפקוד העין, כגון הגבלה בשדה הראייה, הניתוח יכול להתבצע תחת כיסוי הקופה או חברת הביטוח. כאשר ההפרעה היא קוסמטית בלבד, הניתוח מתבצע באופן פרטי. ההחלטה האם המטופל/ת עומד בקריטריונים של ניתוח במסגרת ציבורית מתבססת על בדיקה מטעם גורם ממונה או על תמונות שנשלחות מטעם הרופא המנתח.
ד״ר שטיין נמצא בהסדר עם מרבית חברות הביטוח. אם ברשות המטופל ביטוח בריאות פרטי, תישלח בקשה לכיסוי ביטוחי עבור הניתוח.

הניתוח מתבצע לרוב תחת הרדמה מקומית, לעיתים בשילוב עם טשטוש קל, ונמשך כשעה. השלב הראשון הוא סימון גבולות הניתוח על העפעפיים העליונים. לאחר מכן מתבצעת ההרדמה. הזרקת ההרדמה המקומית היא לא נעימה אך קצרה, ולאחריה המנותח אינו חש כאב. לאחר ניקוי יסודי של איזור העיניים, המטופל מכוסה בסדין סטרילי אשר מותיר רק את המחצית העליונה של הפנים חשופה. החתך הניתוחי עובר לאורך הקפל הטבעי של העפעף ודרכו מתבצעת כריתה של העור והשומן העודפים. העיניים עצומות משך רוב הניתוח, והצוות קשוב כל הזמן לצרכי המטופל. הניתוח מסתיים בתפירה של הפצע הניתוחי באמצעות תפרים עדינים, לאחריה המנותח מועבר לחדר ההתאוששות למשך כשעה עם קומפרסים קרים על פני העיניים. בעת השחרור העיניים אינן חבושות אולם הראייה מטושטשת מדמעות וממשחה, על כן רצוי להיעזר במלווה.

ניתוח בלפרופלסטיה הוא אחד הנפוצים בעולם, ולרוב מסתיים בתוצאות ניתוחיות יפות תוך מינימום סיכון. ואולם, כבכל ניתוח גם כאן ייתכנו סיבוכים. עדיף למנוע את הסיבוכים האלו מאשר לטפל בהם, על כן חשוב לפנות למנתח מיומן שיודע לאתר את גורמי הסיכון לסיבוכים מבעוד מועד ולהתייחס אליהם במהלך הניתוח. ד״ר שטיין ידון איתך על הסיבוכים האפשריים בזמן הבדיקה במרפאה, ובהמשך – יבצע תכנון קפדני של הניתוח כדי להימנע מהם ולהגיע לתוצאות מצויינות.

לרוב, הביקורת הראשונה לאחר הניתוח מתקיימת תוך 7-10 ימים, וכוללת בדיקת עיניים והסרה של התפרים. ואולם, ד״ר שטיין זמין טלפונית עבור כל המנותחים למקרה של כל בעיה או שאלה, ואם יתעורר צורך ניתן לזמן גם לבדיקה במועד מוקדם יותר.

היומיים הראשונים לאחר הניתוח מתאפיינים בהופעת נפיחות ושטפי דם, תחושת כובד סביב העיניים וטשטוש ראייה קל מדמעות וממשחה. כאב אינו שכיח לאחר הניתוח. בשעות הראשונות תיתכן צריבה באיזור הפצע הניתוחי, אך רק לעיתים רחוקות נדרש טיפול במשככי כאבים. תוך 3-5 ימים הנפיחות מתחילה לרדת והתחושה הכללית סביב העין משתפרת משמעותית. בשלב זה אין מניעה לחזור לעבודה משרדית, אולם במקרה של עבודה פיסית או עבודה מול קהל יתכן צורך בחופשה של שבועיים או יותר. הנפיחות ושטפי הדם צפויים להיספג ברובם תוך כשבועיים. זהו השלב בו תוצאות הניתוח נראות היטב, אך עדיין צפויים 2-3 חודשים עד קבלת המראה הסופי.

צלקת היא תוצאה בלתי נמנעת של כל חתך בעור. ואולם, העפעפיים מתאפיינים ביכולת ריפוי מצויינת, והפצעים הניתוחיים נוטים להחלים היטב עם סימן מינימלי. מרבית אורך הצלקת הניתוחית ממוקמת בתוך הקפל הטבעי שעל העפעף, כך שכמעט אינה נראית – רק לעיתים רחוקות הצלקת בולטת באופן שמהווה בעיה אסתטית.
תהליך הריפוי מושפע מהטכניקה הניתוחית, אולם לא פחות מכך מהנטיות הטבעיות של העור וגורמים נוספים כגון עישון וחשיפה לשמש. עישון גורם לכיווץ כלי דם וכך עלול לעכב ריפוי של הפצע הניתוחי ולפגוע בתוצאה הסופית. מומלץ מאד להפסיק עישון כחודש לפני מועד הניתוח, ולהתמיד בכך לפחות בחודש הראשון לאחר הניתוח.
חשוב להימנע מחשיפה לשמש ישירה לפחות חצי שנה לאחר הניתוח, שכן תהליך ריפוי הפצע נמשך חודשים ארוכים. ניתן לשפר את מראה הפצע הניתוחי על ידי שימוש במשחות על בסיס סיליקון כגון סקארלס או קלוקוט החל מחודש לאחר הניתוח. המשחות זמינות לקנייה בבית מרקחת ללא צורך במרשם רופא.

מטרת הניתוח היא לשפר את מצב העפעפיים תוך עיצוב השומן וקפלי העור, ויצירת מראה טבעי והרמוני. עם זאת, תהליך ההתבגרות ממשיך להתרחש ולהשפיע גם על האיזור המנותח. המאפיינים והקצב משתנים בין מטופלים, אולם ככלל, התוצאות נשמרות היטב למשך עשר שנים לפחות. בכל מקרה, לרוב אין מניעה לבצע ניתוח בלפרופלסטיה שני, אם צריך.

לד״ר שטיין נסיון רב בניתוחי עפעפיים בכלל ובניתוחי בלפרופלסטיה בפרט, כאשר מאחוריו מאות רבות של ניתוחי עפעפיים רפואיים וקוסמטיים כאחד. המיומנות הגבוהה חשובה לתכנון הניתוח וביצועו תוך סיכון מינימלי ככל האפשר, ולתוצאה סופית שהיא מצויינת הן מבחינה תפקודית והן מבחינה אסתטית.

הנחיות לקראת ניתוח עפעפיים – מדריך למנותח

  1. יש להכין מכתב סיכום רפואי מהרופא המטפל
  2. לניתוח בטשטוש או בהרדמה כללית:
    יש להכין גם בדיקות דם – ספירה וכימיה, אק״ג (מעל גיל 40, כמו כן במקרי מחלות לב וריאה) וצילום חזה (מעל גיל 60, כמו כן במעשנים וסובלים ממחלות ריאה או ממאירות)
    אין לאכול במשך שמונה שעות טרם הניתוח – כולל מסטיקים וסוכריות. ניתן לשתות מים צלולים בלבד עד שעתיים לפני הניתוח.
  3. לניתוח בהרדמה מקומית אין צורך להגיע לניתוח בצום, אולם מומלץ להימנע מארוחה כבדה או משקאות אלכוהוליים לפני הניתוח.
  4. חובה להפסיק נטילת מדללי דם כגון אספירין, קומדין, פלביקס, פרדקסה, אליקוויס וכדומה, בהתאם להנחיות שניתנו במרפאה. יש להיוועץ עם הרופא המטפל כדי לוודא שהפסקת הטיפול אינה מסוכנת. בנוסף, מומלץ להפסיק נטילת תוספי תזונה לפחות שבוע טרם הניתוח וכן תרופות ממשפחת ה-NSAIDS כולל איבופן, וולטרן ונורופן.
  5. אין להפסיק או לשנות מרכיבים אחרים בטיפול התרופתי
  6. מומלץ להפסיק עישון כחודש לפני הניתוח
  7. מומלץ להיערך לחופשת מחלה של 7-14 ימים, כתלות בסוג העבודה. לרוב ניתן לחזור לעבוד תוך 5-7 ימים, אך במקרים של עבודה מול קהל או עבודה פיזית ייתכן צורך בחופשה ארוכה יותר.
  8. יש להימנע מאיפור ומהרכבת עדשות מגע בעת ההגעה לחדר הניתוח
  9. יש להגיע ביום הניתוח עם מלווה. העיניים אינן חבושות לאחר הניתוח אולם העפעפיים עשויים להרגיש כבדים והראייה מטושטשת ממשחה ומדמעות.

ד״ר שטיין ייפגש איתך, יסביר על מהלך הניתוח, ויחתים אותך על טופס הסכמה לביצוע הניתוח. לאחר מכן יתבצע סימון של איזור הניתוח על גבי העפעף. לפי הצורך ינתן טיפול בתרופות הרגעה בכדור או בסירופ.

  1. במרבית המקרים ניתן להשתחרר הביתה זמן קצר לאחר הניתוח
  2. הטיפול כולל קומפרסים קרים, משחה וטיפות. בקומפרסים יש לטפל במשך יומיים – אפשר להשתמש באריזה של ירקות קפואים כגון אפונה או להעביר את האפונים לשקיות ניילון קטנות. בכל מקרה יש להניח מגבת דקה או פד גזה בין השקית לבין העיניים. הקומפרסים מונחים למשך זמן של כ-20-30 דקות, לאחר מכן ניתן להחזירם למקפיא לקירור מחדש למשך כשעה. במשחה ובטיפות יש לטפל עד מועד הביקורת, לפי ההנחיות. את המשחה יש למרוח בשכבה דקה על פני הפצע הניתוחי – אין סכנה בכניסת משחה לתוך העין אך לרוב גם אין בזה צורך, אלא במקרים נבחרים.
  3. נפיחות של העפעפיים, שטפי דם, תחושת כבדות, טשטוש ראייה קל – כל אלה תופעות לוואי נפוצות במהלך תהליך ההחלמה, אשר חולפות בחלקן הגדול תוך שבועיים. כאב אינו נפוץ במהלך ההחלמה. יש ליצור קשר עם המנתח במקרה של כאב סביב העין או בעין עצמה, נפיחות שגדלה וחורגת מאיזור העפעפיים, או ירידה משמעותית בראייה.
  4. ניתן לרחוץ את העיניים בעדינות במים חמימים ובסבון 48 שעות לאחר הניתוח
  5. מומלץ לנוח ב-3-4 הימים הראשונים לאחר ניתוח. בזמן שכיבה, במנוחה או בשינה, יש לשמור על תנוחה של ראש מורם – אם בהטיית המיטה או באמצעות שתי כריות.
  6. יש להימנע מהרמת משאות כבדים, רכינה קדימה, פעילות גופנית מאומצת או בישול עם חום ישיר או טיגון במשך שבועיים. גם איפור ושימוש בעדשות מגע יש לדחות בשבועיים לפחות.
  7. לרוב ניתן לחזור לפעילות גופנית מתונה (הליכה, למשל) כשבועיים לאחר הניתוח, פעילות מאומצת יותר 3-4 שבועות לאחר הניתוח. שחייה בים או בבריכה אינן מומלצות בחודש הראשון על מנת למנוע זיהום.
  8. פגישת מעקב במרפאה תתבצע תוך 7-10 ימים. הפגישה תכלול לרוב הסרה של התפרים והנחיות להמשך טיפול.
  9. מומלץ לא לעשן במשך חודש לפחות לאחר הניתוח
  10. מומלץ להימנע מחשיפה לשמש בחצי השנה שלאחר הניתוח – יש להשתמש בקרם הגנה, משקפי שמש וכובע. ניתן לשפר את מראה הפצע הניתוחי על ידי שימוש במשחות על בסיס סיליקון כגון סקארלס או קלוקוט החל מחודש לאחר הניתוח. המשחות זמינות לקנייה בבית מרקחת ללא צורך במרשם רופא.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​