שעורה כלואה (כלזיון / הורדאולום)

מהי ״שעורה כלואה״?

״שעורה״ הוא השם העברי לתהליך דלקתי או זיהומי בבלוטות החלב בעפעפיים. מדובר למעשה על שתי הפרעות שונות, האחת נקראת כלזיון (chalazion) והשנייה הורדאולום (hordeolum):

במקרה של כלזיון מדובר לרוב על חסימה של בלוטה פנימית (meibomian gland) בעפעף. החסימה גורמת לתהליך דלקתי לא זיהומי, שמתבטא כגוש עגול ונוקשה, ויכול גם להיות מלווה בנפיחות של כל העפעף ובכאב.

במקרה של הורדאולום מדובר לרוב על זיהום בבלוטת חלב הממוקמת בשורש הריסים, אשר מתבטא בנפיחות אדומה וכואבת ולעיתים נראית כאבצס.

שני התהליכים יכולים להופיע בכל גיל, בעפעפיים העליונים או התחתונים, כנגע בודד או כמספר נגעים.

במרבית המקרים מדובר בתהליך מקומי, מוגבל, לא מסוכן שחולף מעצמו. יש לפנות לבדיקה במקרה של נפיחות מפושטת בעפעף, כאב ניכר בעפעף או בעין, הפרשות או ירידה בראייה, וסימני מחלה סיסטמית כגון עליית חום – אלה יכולים להעיד על התפשטות של הזיהום, ומחייבים טיפול בפיקוח רופא.

שעורה אינה מדבקת בין איזורים שונים בעפעפיים וכן אינה עוברת מאדם אחד לאחר.

הטיפול הראשוני המומלץ הוא קומפרסים חמימים מספר פעמים ביום. חימום של העפעף מעודד ריכוך של ההפרשות וניקוז עצמי של החסימה שנוצרה, ויעיל בחלק ניכר מהמקרים. החימום יכול להתבצע באמצעות בד או מגבת טבולים במים חמים, או באמצעות אורז יבש סגור בתוך גרב או כיס בד, מחומם במיקרוגל. ניתן גם לרכוש קומפרסים רב פעמיים בבית מרקחת. בכל מקרה יש להיזהר מטמפרטורות גבוהות מדי כדי לא לגרום לכוויה בעור. בנוסף אפשר לטפל באופן מקומי במשחה אשר מכילה אנטיביוטיקה וסטרואידים, לזמן מוגבל בלבד ותחת פיקוח של רופא עיניים. לרוב הנגע נספג מאליו תחת טיפול שמרני, אולם התהליך עשוי להימשך שבועות ארוכים וכמו כן יכול לחזור שוב בהמשך.

בחלק קטן מהמקרים יש צורך בטיפול אנטיביוטי בכדורים. אם הנגע אינו נעלם, ניתן לטפל בהזרקה ישירה של סטרואידים לתוך העפעף או בניתוח.

ניתוח לניקוז שעורה הוא הטיפול היעיל ביותר לריפוי הנגע. מדובר בפעולה כירורגית קצרה ופשוטה, אשר מתבצעת בהרדמה מקומית ואורכת דקות בודדות. לרוב, הניקוז מתבצע מצידו הפנימי של העפעף וללא צורך בתפרים. העין נחבשת בסוף הפעולה למשך שעות בודדות, ולאחר מכן מומלץ המשך טיפול בטיפות או במשחה. בחלק קטן מהמקרים יש צורך בניקוז מכיוון העור, אולם גם במקרה של חתך חיצוני ההחלמה היא על פי רוב מצויינת עם סימן שארי מינימלי.

מדובר בפעולה עם שיעור סיבוכים קטן במיוחד. תופעות כגון זיהום משני, הצטלקות או הפרעה לצמיחת הריסים הן נדירות מאד. מאידך, חלק קטן מהמקרים אינם מחלימים היטב ונוטים לתהליך דלקתי ממושך, ובמקרים אחרים הנגע חוזר לאחר הניתוח ומחייב ניתוח נוסף.

בחלק מהמטופלים, ובמיוחד במקרים בהם ישנו ריבוי שעורות או שעורות חוזרות, מומלץ להקפיד על טיפול קפדני לשמירת ההיגיינה של העפעפיים. הטיפול כולל קומפרסים חמים לעפעפיים וניקוי יסודי של העפעפיים והריסים עם שמפו ייעודי לעפעפיים המכיל שמן עץ התה (כגון Eye-Care Mousse או Navi-blef) מדי יום. לעתים מוסיפים טיפול מקומי באנטיביוטיקה וסטרואידים, ובמקרים נבחרים מטפלים גם בכדורי אנטיביוטיקה.

ד״ר שטיין הוא בעל נסיון רב באבחון ובטיפול בשעורה כלואה, כאשר מאחוריו מאות רבות של מקרים – רובם טופלו באופן כירורגי עם תוצאות מצויינות מבחינה אסתטית ושיעור מזערי של הישנות הנגע.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​