פונקטופלסטיה / הרחבת פונקטום

מהו הפונקטום?

פונקטום הינו הפתח דרכו הדמעות יוצאות מהעין בדרכן לשק הדמעות. הפונקטום ממוקם בכל אחד מהעפעפיים, סמוך לזווית העין הקרובה לאף. היצרות או חסימה של הפונקטום יכולה להיגרם עקב דלקות חוזרות, אלרגיה ממושכת, טיפולים תרופתיים מסויימים, וטראומה, אך לרוב הסיבה הממשית אינה וודאית. ההיצרות יכולה להתרחש בעין אחת או בשתיים, בכל הפונקטומים או בחלקם.

פונקטום צר או חסום גורם לדמעת, שכן ניקוז הדמעות נפגע. אך מעבר לכך, עצם ההיצרות גורמת לגירוי של העין, אודם, הפרשות דביקות ואי נוחות ניכרת.

יש לחשוד בחסימה בכל מקרה של דמעת. האבחנה יכולה להתבצע רק על ידי רופא עיניים בבדיקה פשוטה. הבדיקה כוללת גם הערכה של ניקוז הדמעות ושל העין והעפעפיים, על מנת לזהות מצבים נילווים כגון דלקת או גירוי.

בפונקטופלסטיה מתבצעת הרחבה של הפונקטום באמצעות מספר חתכים זעירים. הפתח החדש שנוצר הוא גדול יותר ומאפשר ניקוז מיטבי של הדמעות. בשנים האחרונות הנטייה היא להימנע מחיתוך של איזור הפונקטום ולבצע הרחבה בלבד באמצעות הכנסה של צינורית סיליקון בעלת צורה מיוחדת (מיני-מונוקה) למשך מספר שבועות. הפעולה מתבצעת תחת הרדמה מקומית אולם אינה כירורגית, ולרוב, לאחר הוצאת הצינורית הפונקטום נשאר פתוח לאורך זמן.
לאחר כל אחת מהפעולות נדרש טיפול קצר בטיפות המכילות סטרואידים ואנטיביוטיקה.

פונקטופלסטיה היא פעולה כירורגית זעירה עם שיעור הצלחה גבוה במיוחד. עם זאת, תיתכן הצטלקות או חסימה חוזרת של הפונקטום אשר יחייבו טיפולים נוספים. כמו כן, יתכן כאב קל או שטף דם מקומי בעקבות הניתוח.
במקרה של הכנסת צינורית, כאמור, לא מדובר על ניתוח. שיעור ההצלחה של הפעולה גבוה, אך תיתכן היצרות חוזרת. במקרים מסויימים הצינורית גורמת לתחושת גוף זר, גירוי של העין ודמעות, אשר מחייבים הוצאה שלה טרם הזמן. כמו כן תיתכן יציאה של הצינורית ממקומה. בכל המקרים לעיל ניתן לנסות להכניס צינורית מחדש, או להפנות לפונקטופלסטיה.

ד״ר שטיין הוא בעל נסיון רב בחסימת פונקטומים, כאשר מאחוריו טיפול מוצלח בעשרות רבות של מקרים בדרגות חומרה שונות. על פי רוב, הטיפול אינו כירורגי ולמעשה נטול סיכונים. התוצאות הן מצויינות ורמת שביעות הרצון גבוהה במיוחד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​