מחלות ארובת העין

ארובת העין היא מבנה גרמי (מורכב מעצמות) דמוי חרוט שמהווה חלק מהגולגולת. מלבד העין עצמה, נמצאים בארובה גם השרירים שמניעים את העין, שומן ורקמת חיבור, וכן הרבה כלי דם ועצבים. המחלות שבאות לידי ביטוי בארובת העין יכולות להיות קשורות לזיהום או לתהליך דלקתי, כמו כן יכולים להופיע גידולים שפירים וממאירים, ונזק בעקבות טראומה או תהליכים כרוניים בעצמות הפנים.

הסימנים הנפוצים הם שינויים במנח העין כגון בליטה החוצה, שקיעה פנימה, או דחיקה של גלגל העין הצידה, והגבלה בתנועת העיניים. בנוסף ייתכן שינוי במנח העפעפיים או בצורתם, לעיתים מלווה בנפיחות ואודם. התלונות הנפוצות הן כאב עמום מאחורי העין, כאב בעת הנעת העין, הפרעות בראייה כגון כפל ראייה, ריבוי דמעות וכן שינויים במראה העיניים. חשוב לציין, לעיתים אין שום שינוי בתחושה ובתפקוד של העין עד שלבים מתקדמים של המחלה.

לעיתים סימני המחלה מופיעים מהר, תוך מספר שעות או מספר ימים, ולעיתים מתפתחים באיטיות ובהדרגה לאורך חודשים ואפילו שנים, כך שקשה לזהות אותם.

כנראה שלא. למעשה, הסיבה העיקרית לבלט עין חדש היא מחלה דלקתית שמערבת את ארובת העין, לרוב קשורה לתפקוד בלוטת התריס, או למחלות סיסטמיות אחרות, נדירות יותר. גם זיהומים יכולים לגרום לשינוי במנח גלגל העין, וישנם אנשים אצלם מבנה עיניים בולט הוא מולד ותקין. בכל מקרה של חשד לבלט עין מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא עיניים אוקולופלסטיקאי.

ככל הנראה לא. מומלץ לפנות למיון רק במקרה של הופעת סימנים פתאומיים כגון כאב עז, שינוי פתאומי במנח גלגל העין או ירידה חדה בראייה. בכל מקרה אחר בו הסימנים הופיעו בהדרגה, יש לתאם בדיקה אצל רופא עיניים, עדיף אוקולופלסטיקאי, בהקדם.

ראשית יש לאבחן את הבעיה. התהליך מתחיל בבדיקה מכוונת ופרטנית שמבוצעת על ידי רופא עיניים, עדיף אוקולופלסטיקאי. לרוב, יידרשו צעדים אבחנתיים נוספים כגון בדיקות דם או הדמייה (CT או MRI). בהמשך, עם האבחנה, אפשר יהיה גם להציע טיפול, אשר יכול להיות מורכב מתרופות, ניתוח, או אמצעים אחרים. לעיתים יידרש מעקב בלבד, ופעמים אחרות יידרש שיתוף של רופאים מתחומים אחרים כגון אף-אוזן-גרון, נוירוכירורגיה, אונקולוגיה וכיו״ב.

ד״ר שטיין הוא בעל נסיון רב באבחון וטיפול במחלות ארובת העין השונות, אותו רכש במהלך שנות ההכשרה בארץ ובקנדה. לאחר בדיקה קלינית במרפאה והשלמת הבירור לפי הצורך, ד״ר שטיין ילווה את המטופל או יפנה אותו לדרג הטיפולי המתאים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​